angst


Hvad er angst?

 

Angst er din krops naturlige reaktion på stress, der kan omhandle en følelse af nervøsitet, frygt eller uro. Angst kan blandt andet opstå, når man bekymrer dig over noget i fortiden eller fremtiden. Den første skoledag, at tage til en jobsamtale eller at holde en tale kan fx få de fleste til at føle sig nervøse.

Når vi oplever angst, aktiveres kroppens ‘kamp eller flugt’ respons. Denne respons er kroppens måde at beskytte en på i en faretruende situation. Responsen omhandler en række ændringer i kroppen, herunder bl.a. frigivelse af adrenalin og en stigning i hjerterytmen, der hjælper en med at være stærkere (kæmpe) eller med at bevæge sig hurtigere (flygte) – alt sammen meget nyttigt, hvis man fx er under angreb, men ikke særlig nyttigt, hvis man fx skal i supermarkedet. Angst på kort sigt, hvor der er en reel fare, kan derfor være nyttigt, men længerevarende angst, der påvirker ens hverdag negativt i en længere periode, kan være tegn på en potentiel angstlidelse.

 
Hvad er en angstlidelse?

Det er normalt at være bekymret fx for at flytte til et nyt sted, starte et nyt job eller at skulle holde et oplæg foran fremmede. Denne type angst er ubehagelig, men den kan også motivere en til at yde sit bedste. Almindelig angst er en følelse, der kommer og går, men som ikke påvirker ens hverdag negativt.

I tilfælde af en angstlidelse kan følelsen af frygt være hos en hele tiden. Denne type angst kan få dig til at stoppe med at gøre ting,  som du ellers førhen har været glad for at gøre. I ekstreme tilfælde kan angsten fx forhindre dig i at gå ind i en elevator, krydse gaden eller endda forlade dit hjem. Hvis den ikke behandles, kan angsten blive ved med at blive værre.

Eksempler på angstlidelser (kort beskrevet):

  • Separationsangst: frygt for at være væk hjemmefra/fra tætte relationer.
  • Helbredsangst: angst for dit helbred (tidligere kaldet hypokondri).
  • Generaliseret angst: generel ængstelighed eller overdreven frygt fokuseret på flere hverdagsbegivenheder, der oftest omhandler familie, sundhed, økonomi og skole eller arbejde.
  • panikangst: gentagne panikanfald på uventede tidspunkter. En person med panikangst kan desuden have frygt for det næste panikanfald.
  • Fobi: overdreven frygt for et bestemt objekt, en situation eller aktivitet.
  • Socialangst: ekstrem frygt for at blive bedømt af andre i sociale situationer.
  • Tvangslidelse (OCD): tilbagevendende irrationelle angste tanker, der fx får dig til at udføre en specifik adfærd gentagne gange for at undgå angsten.
 
Symptomer på angst

Angst kan føles forskelligt fra person til person. Man kan fx føle angsten som sommerfugle i maven eller hjertebanken. Man kan også have en følelse af kontroltab. Andre måder folk oplever angst på omhandler blandt andet panikanfald, mareridt og ubehagelige tanker eller erindringer, som de ikke kan kontrollere.

Overordnede symptomer på angst inkluderer fx:

  • Øget puls
  • Hurtig vejrtrækning
  • Rastløshed
  • Koncentrationsbesvær
  • At have svært ved at falde i søvn

Kunne du tænke dig at få en gratis uforpligtende online terapisession ved en psykolog? Så kontakt mig på: katrine.valuebasedliving@gmail.com

Læs mere om min erfaring og kvalifikationer som psykolog her